Mr Steve Gaisan & Mdm Esther Linus
Consist of 6 Learning Areas:
LA1: Information and
Communication Technology and Society
LA2: Computer Systems
LA3: Computer Networks and Communications
LA4: Multimedia
LA5: Programming
LA6: Information Systems
Assessment
1. Central Based Assessment or Examination:
LPM
2. School
Based Assessment or 6
assessment document: PBS(coursework)
PAPER 1 (70%)
Instrument Types : Written Test
Duration : 2 hours 30 minutes
Section A : 25 Question, 36 Score
Section B : 5 Question, 20 Score
Section C : 3 Question, answer 2, 14 Score
PAPER 2 (30%)
Instrument Types : Coursework
(Demonstration,
Verbal Presentation, Written Assignment, Project Work)
No. Of Aspect : Form
4 ( 9 aspect) - 18 Score, Form
5 ( 6 aspect) - 12 Score
Evaluation Period :
Form
4 (Jan-Oct)
Form
5 (Jan-July)
http://www.ictscorea.com
Langkah-langkah mendapat
skor A (tambahan)
1. Hafal. Membiarkan pelajar menghafal kesemua kandungan buku skor A. Senarai checklist hendaklah diberikan kepada pelajar. Jika pelajar sudah menghafal maka tandakan sesuatu pada checklist itu. Pada saya peringkat pertama dalam proses pembelajaran ialah pengetahuan di mana pelajar perlu menghafal perkara yang ingin mereka fahami. Peringkat kedua dalam proses pembelajaran ialah kefahaman iaitu kebolehan membandingkan dan membezakan apa yang sudah berada dalam fikiran. Bagaimana student nak faham jika mereka tidak tahu apa-apa mengenai sesuatu. Ringkasnya, kefahaman bergantung kepada berapa banyak yang mereka tahu. Semakin banyak mereka tahu semakin pula mereka akan faham. Seterusnya ialah penggunaan iaitu mengaplikasikan pengetahuan yang sedia ada setelah mereka faham kepada situasi yang baru. Secara ringkasnya ialah Tahu-Faham-Guna asasnya mesti mengingat fakta-fakta iaitu menghafal. Jika mereka tahu sahaja sudah boleh menyelesaikan bahagian A. Faham dan Guna untuk menyelesaikan bahagian B dan C soalan peperiksaan SPM ICT. Pada saya pelajar-pelajar yang hendak pergi peperiksaan umpama askar-askar yang akan menghadapi peperangan hebat itu peperiksaan SPM. Jadi senjata mereka yang utama ialah buku, nota, buku rujukan yang mereka telah hafal. Jika tiada senjata bagaimana nak berperang alamat mati kataklah. Inilah yang terjadi pada tahun 2007 di mana pada masa tu tiada senjata yang di bawa oleh pelajar atau kalau adapun senjata yang tak canggih. Senario tahun 2008 sudah berubah ramai yang mempunyai senjata jadi ramailah yang berjaya dalam peperiksaan ICT kali ni.
1. Hafal. Membiarkan pelajar menghafal kesemua kandungan buku skor A. Senarai checklist hendaklah diberikan kepada pelajar. Jika pelajar sudah menghafal maka tandakan sesuatu pada checklist itu. Pada saya peringkat pertama dalam proses pembelajaran ialah pengetahuan di mana pelajar perlu menghafal perkara yang ingin mereka fahami. Peringkat kedua dalam proses pembelajaran ialah kefahaman iaitu kebolehan membandingkan dan membezakan apa yang sudah berada dalam fikiran. Bagaimana student nak faham jika mereka tidak tahu apa-apa mengenai sesuatu. Ringkasnya, kefahaman bergantung kepada berapa banyak yang mereka tahu. Semakin banyak mereka tahu semakin pula mereka akan faham. Seterusnya ialah penggunaan iaitu mengaplikasikan pengetahuan yang sedia ada setelah mereka faham kepada situasi yang baru. Secara ringkasnya ialah Tahu-Faham-Guna asasnya mesti mengingat fakta-fakta iaitu menghafal. Jika mereka tahu sahaja sudah boleh menyelesaikan bahagian A. Faham dan Guna untuk menyelesaikan bahagian B dan C soalan peperiksaan SPM ICT. Pada saya pelajar-pelajar yang hendak pergi peperiksaan umpama askar-askar yang akan menghadapi peperangan hebat itu peperiksaan SPM. Jadi senjata mereka yang utama ialah buku, nota, buku rujukan yang mereka telah hafal. Jika tiada senjata bagaimana nak berperang alamat mati kataklah. Inilah yang terjadi pada tahun 2007 di mana pada masa tu tiada senjata yang di bawa oleh pelajar atau kalau adapun senjata yang tak canggih. Senario tahun 2008 sudah berubah ramai yang mempunyai senjata jadi ramailah yang berjaya dalam peperiksaan ICT kali ni.
2. Pengajaran. Buku skor A hendaklah dijadikan
rujukan utama dan sebagai bahan permulaan. Ada guru-guru yang membeli last
minit. Sebulan lagi nak peperiksaan SPM baru ada buku ini. Ini adalah tindakan
yang salah kerana buku ini adalah ringkas. Rasanya jika pelajar membaca mereka
menjadi kurang faham. Oleh itu guru-guru hendaklah menyediakan dari peringkat
awal lagi. Guru-guru perlu menerang dan menghuraikan kendungan buku skor A
dengan panjang lebar. Apa yang saya maksudnya gurulah yang perlu memberi
syarahan dan huraian terperinci kepada kandungan buku ini. Jadi guru-guru perlu
ada bahan sampingan bagi menerangkan kandungannya. Guru-guru perlu membuat
catatan bagi catatan penambahan/ pembetulan/ komen kepada buku ini. Maka
pengajaran anda akan menjadi menarik kerana anda menggunakan bahan sendiri
dalam membuat pengajaran. Kesimpulannya buku ini hendaklah digunakan dari awal
pengajaran sehinggalah menghadapi peperiksaan SPM dan kandungan buku hendaklah
dikembangkan.Sila lihat bahagian panduan menggunakan buku skor A untuk huraian
terperinci
Satu lagi perkara penting dalam pengajaran ialah perancangan. Perancangan yang rapi akan membolehkan pengajaran kita efisien dan lengkap. Tetapi apa yang lebih penting ialah perancangan supaya pengajaran kita habis dengan cepat. Misalnya pada tingkatan 4 kita habiskan 4 chapter iaitu Chapter 1 : ICTS, Chapter 2 : Computer System, Chapter 3 : Networking dan Chapter 4 : Multimedia. Kalau boleh perkara yang menganggu kita ialah Coursework.
Jadi pada Tingkatan 5 , hanya tinggal 2 chapter je lagi. Pastikan pula dua chapter itu di habiskan dengan cepat maka kita boleh membuat ulangkaji dengan secepat mungkin. Ingat lagi cepat habis lagi baik.
Dan seterusnya perlu juga membuat persediaan untuk peperiksaan percubaan pertama. Gunakan kertas percubaan tahun lagi dari negeri-negeri lain. Jika masih lagi belum habis silibus anda boleh abaikan tajuk-tajuk yang belum diajar dalam peperiksaan percubaan pertama tetapi pastikan ianya mengikut format SPM. Semoga berjaya.
3. Soalan Peperiksaan. Setelah dihafal semua kandungannya (hafal sedikit demi sedikit) jangan lupa pula untuk memberikan soalan-soalan percubaan tahun lepas boleh cari dari internet (lihat link soalan percubaan SPM 2008 dalam laman web ini) dan tahun ini (perlu dapatkan dari kawan-kawan) kepada pelajar sekurang-kurangnya empat set soalan. Soalan-soalan ini kita ambil terus dari soalan-soalan percubaan SPM ICT tahun lepas dari negeri-negeri lain seluruh malaysia. Soalan-soalan inilah yang penting untuk persediaan para pelajar sebelum menghadapi peperiksaan SPM. Jika sekolah saya saya akan mengedarkan soalan-soalan ini sebagai buku soalan dan minta pelajar menjawab. Saya akan berbincang dengan mereka mengenai jawapannya. Adakan seberapa banyak peperiksaan percubaan. Peperiksaan Awal Tahun ialah peperiksaan percubaan SPM 1. Peperiksaan Pertengahan Tahun ialah peperiksaan Percubaan SPM 2. Peperiksaan Pra Percubaan ialah Peperiksaan SPM ke 3. Peperiksaan Percubaan SPM ialah Peperiksaan Percubaan SPM ke 4. Dan ulangkaji lagi sehingga mereka sekurang-kurangnya menghadapi peperiksaan percubaan SPM sebanyak 4 kali. Insyallah peperiksaan percubaan pertama SPM mereka gagal kerana tak memahami topik dan format, peperiksaan kedua makin baik, peperiksan ketiga, seterusnya sehingga mereka bersedia menghadapi peperiksaan SPM sebenar. Jika ada yang bertanya mengapa perlu ada begitu banyak peperiksaan percubaan Anggaplah mereka seperti wakil sekolah dalam pertandingan silat ke, takwando ke, badminton ke....sekali pun tak pernah bertanding tiba-tiba nak pergi peringkat kebangsaan....jika sudah bertanding peringkat daerah, pergi pulak bertanding peringkat zon....menang pulak tu pada peringkat-peringkat ni ....baru boleh menang peringkat yang lebih tinggi iaitu peringkat kebangsaan...perlu juga diingat jurulatih mereka juga mesti hebat jika tidak bagaimana nak menang. Biasanya jurulatihlah yang memainkan peranan penting jadi mereka mesti meningkatkan diri dengan pengetahuan tentang sukan ini....
4. Teknik Menjawab. Anda perlu berbincang dengan pelajar terutama bahagian B dan C. Kerana bahagian B dan C soalannya tidak direct seperti bahagian A. Mereka perlu berfikir dan dan menjawab mengikut situasi dan maklumat dari soalan. Perlukan bimbingan guru kerana soalan pada bahagian ini memerlukan kreativiti.
Jangan lupa tekan dengan katatugas. Katatugas penting kerana dari sini pelajar boleh tahu samada jawapan perlu panjang ataupun pendek sahaja. Ramai pelajar yang hilang markah kerana tidak menjawab mengikut kata tugas yang terdapat pada soalan
5. Kembangkan kandungan buku. Untuk mendapat skor yang baik kandungan buku skor A perlu dikembangkan iaitu dengan menambahkan dengan mengambil rujukan dari ICT CD courseware, layari internet dan lain-lain rujukan.
Anda boleh gunakan cara anda sendiri bagaimana untuk mereka menghafal kandungan buku skor A.
Sebarang komen dan cadangan mengenai buku ini dialu-alukan.
Semoga berjaya untuk mendapat skor A untuk para pelajar.
Satu lagi perkara penting dalam pengajaran ialah perancangan. Perancangan yang rapi akan membolehkan pengajaran kita efisien dan lengkap. Tetapi apa yang lebih penting ialah perancangan supaya pengajaran kita habis dengan cepat. Misalnya pada tingkatan 4 kita habiskan 4 chapter iaitu Chapter 1 : ICTS, Chapter 2 : Computer System, Chapter 3 : Networking dan Chapter 4 : Multimedia. Kalau boleh perkara yang menganggu kita ialah Coursework.
Jadi pada Tingkatan 5 , hanya tinggal 2 chapter je lagi. Pastikan pula dua chapter itu di habiskan dengan cepat maka kita boleh membuat ulangkaji dengan secepat mungkin. Ingat lagi cepat habis lagi baik.
Dan seterusnya perlu juga membuat persediaan untuk peperiksaan percubaan pertama. Gunakan kertas percubaan tahun lagi dari negeri-negeri lain. Jika masih lagi belum habis silibus anda boleh abaikan tajuk-tajuk yang belum diajar dalam peperiksaan percubaan pertama tetapi pastikan ianya mengikut format SPM. Semoga berjaya.
3. Soalan Peperiksaan. Setelah dihafal semua kandungannya (hafal sedikit demi sedikit) jangan lupa pula untuk memberikan soalan-soalan percubaan tahun lepas boleh cari dari internet (lihat link soalan percubaan SPM 2008 dalam laman web ini) dan tahun ini (perlu dapatkan dari kawan-kawan) kepada pelajar sekurang-kurangnya empat set soalan. Soalan-soalan ini kita ambil terus dari soalan-soalan percubaan SPM ICT tahun lepas dari negeri-negeri lain seluruh malaysia. Soalan-soalan inilah yang penting untuk persediaan para pelajar sebelum menghadapi peperiksaan SPM. Jika sekolah saya saya akan mengedarkan soalan-soalan ini sebagai buku soalan dan minta pelajar menjawab. Saya akan berbincang dengan mereka mengenai jawapannya. Adakan seberapa banyak peperiksaan percubaan. Peperiksaan Awal Tahun ialah peperiksaan percubaan SPM 1. Peperiksaan Pertengahan Tahun ialah peperiksaan Percubaan SPM 2. Peperiksaan Pra Percubaan ialah Peperiksaan SPM ke 3. Peperiksaan Percubaan SPM ialah Peperiksaan Percubaan SPM ke 4. Dan ulangkaji lagi sehingga mereka sekurang-kurangnya menghadapi peperiksaan percubaan SPM sebanyak 4 kali. Insyallah peperiksaan percubaan pertama SPM mereka gagal kerana tak memahami topik dan format, peperiksaan kedua makin baik, peperiksan ketiga, seterusnya sehingga mereka bersedia menghadapi peperiksaan SPM sebenar. Jika ada yang bertanya mengapa perlu ada begitu banyak peperiksaan percubaan Anggaplah mereka seperti wakil sekolah dalam pertandingan silat ke, takwando ke, badminton ke....sekali pun tak pernah bertanding tiba-tiba nak pergi peringkat kebangsaan....jika sudah bertanding peringkat daerah, pergi pulak bertanding peringkat zon....menang pulak tu pada peringkat-peringkat ni ....baru boleh menang peringkat yang lebih tinggi iaitu peringkat kebangsaan...perlu juga diingat jurulatih mereka juga mesti hebat jika tidak bagaimana nak menang. Biasanya jurulatihlah yang memainkan peranan penting jadi mereka mesti meningkatkan diri dengan pengetahuan tentang sukan ini....
4. Teknik Menjawab. Anda perlu berbincang dengan pelajar terutama bahagian B dan C. Kerana bahagian B dan C soalannya tidak direct seperti bahagian A. Mereka perlu berfikir dan dan menjawab mengikut situasi dan maklumat dari soalan. Perlukan bimbingan guru kerana soalan pada bahagian ini memerlukan kreativiti.
Jangan lupa tekan dengan katatugas. Katatugas penting kerana dari sini pelajar boleh tahu samada jawapan perlu panjang ataupun pendek sahaja. Ramai pelajar yang hilang markah kerana tidak menjawab mengikut kata tugas yang terdapat pada soalan
5. Kembangkan kandungan buku. Untuk mendapat skor yang baik kandungan buku skor A perlu dikembangkan iaitu dengan menambahkan dengan mengambil rujukan dari ICT CD courseware, layari internet dan lain-lain rujukan.
Anda boleh gunakan cara anda sendiri bagaimana untuk mereka menghafal kandungan buku skor A.
Sebarang komen dan cadangan mengenai buku ini dialu-alukan.
Semoga berjaya untuk mendapat skor A untuk para pelajar.
Kaedah Magik Pentaksiran
Cuba bayangkan di sekolah saya terdapat hampir 200 orang pelajar yang mengambil ICT. Sedangkan saya seorang sahaja yang mengajar di sekolah ini. Ada tujuh kelas dan saya mengajar 28 waktu. Saya juga terlibat dengan pelbagai pihak dan sering keluar dari sekolah. Bagaimana untuk menyiapkan kerja-kerja wajib dengan baik di samping dapat berkhidmat dengan pihak lain. Maka setelah mengajar beberapa lama saya mendapat idea dan tercetuslah yang diberi nama kaedah magik pentaksiran dalam usaha menyelesaikan urusan pentaksiran coursework pelajar.
Di sini saya ingin berkongsi dengan guru-guru sekalian bagaimana saya menyelesaikan masalah mengenai tugasan yang diberikan kepada pelajar bagi menyiapkan kerja kursus.
1. Projek Multimedia
Menyediakan semua bahan yang diperlukan pelajar untuk membuat projek. Semua elemen multimedia kita sediakan. Projek yang saya pilih ialah storage. Jadi pelajar membuat projek berdasarkan bahan-bahan kita sediakan. Letakkan semua elemen tersebut ke dalam CD. Maka pelajar boleh menyalinkan bahan-bahan itu ke dalam PC masing-masing.
Dengan menggunakan perisian PowerPoint maka saya meminta mereka menyiapkan projek tersebut. Bahan-bahan tersebut boleh cikgu muat turun pada bahagian download
2. Projek Programming
Dengan menggunakan module Visual Basic yang saya buat sendiri maka saya mengajar mereka langkah demi langkah untuk membuat pengaturcaraan. Sehingga mereka mahir. Dalam module itu ada lebih dari 6 projek maka setiap hari mereka dimintakan menyiapkan projek tersebut.
Setelah 6 kelas berlalu saya akan mengadakan ujian maka mereka diminta menjawab soalan dan menyiapkan tugasan secara serentak. Maka selesailah tugasan pengaturcaraan
3. Projek Database
Dengan menggunakan module DBMS yang reka sendiri (maaf module pada bahagian download masih lagi belum siap - semua langkah-langkah masih lagi berada dalam fikiran saya belum sempat dibukukan sepenuhnya) saya mengajar pelajar langkah demi langkah sehingga mereka mahir menggunakan microsoft access. Perlu juga diingatkan kepada guru-guru bahagian ini penting kerana akan ditanya dalam peperiksaan SPM. Kita perlu mengajar para pelajar dengan selengkapnya supaya mereka faham. Disamping dapat menyiapkan coursework assessment kita juga dapat menyediakan pelajar kepada peperiksaan SPM.
Jika kita menggunakan module DBMS yang disediakan oleh PPK module itu terlampau rumit. Lagipun ada satu projek je... Mana boleh pelajar pandai...sekurang-sekurangnya pelajar dengan buat 3 projek ke.....langkah-langkah demi langkah. Hari pertama buat table dengan form je...Hari kedua buat table dengan report. Hari ketiga buat table dengan query. Hari kempat cantumkan kesemuanya table, form, query, relationship, report.
Buat projek kedua....hari seterusnya....buat projek ketiga.....
Setelah beberapa kelas berlalu saya akan mengadakan ujian maka mereka diminta menjawab soalan dan menyiapkan tugasan secara serentak. Maka selesailah tugasan mengenai DBMS
4. Written Assignment
1. Semua pelajar diwajibkan mendaftar akaun untuk gmail. space 7MB (besar)
2. Dengan adanya akaun maka mereka boleh menggunakan web-based application iaitu google apps/google docs
Cuba bayangkan di sekolah saya terdapat hampir 200 orang pelajar yang mengambil ICT. Sedangkan saya seorang sahaja yang mengajar di sekolah ini. Ada tujuh kelas dan saya mengajar 28 waktu. Saya juga terlibat dengan pelbagai pihak dan sering keluar dari sekolah. Bagaimana untuk menyiapkan kerja-kerja wajib dengan baik di samping dapat berkhidmat dengan pihak lain. Maka setelah mengajar beberapa lama saya mendapat idea dan tercetuslah yang diberi nama kaedah magik pentaksiran dalam usaha menyelesaikan urusan pentaksiran coursework pelajar.
Di sini saya ingin berkongsi dengan guru-guru sekalian bagaimana saya menyelesaikan masalah mengenai tugasan yang diberikan kepada pelajar bagi menyiapkan kerja kursus.
1. Projek Multimedia
Menyediakan semua bahan yang diperlukan pelajar untuk membuat projek. Semua elemen multimedia kita sediakan. Projek yang saya pilih ialah storage. Jadi pelajar membuat projek berdasarkan bahan-bahan kita sediakan. Letakkan semua elemen tersebut ke dalam CD. Maka pelajar boleh menyalinkan bahan-bahan itu ke dalam PC masing-masing.
Dengan menggunakan perisian PowerPoint maka saya meminta mereka menyiapkan projek tersebut. Bahan-bahan tersebut boleh cikgu muat turun pada bahagian download
2. Projek Programming
Dengan menggunakan module Visual Basic yang saya buat sendiri maka saya mengajar mereka langkah demi langkah untuk membuat pengaturcaraan. Sehingga mereka mahir. Dalam module itu ada lebih dari 6 projek maka setiap hari mereka dimintakan menyiapkan projek tersebut.
Setelah 6 kelas berlalu saya akan mengadakan ujian maka mereka diminta menjawab soalan dan menyiapkan tugasan secara serentak. Maka selesailah tugasan pengaturcaraan
3. Projek Database
Dengan menggunakan module DBMS yang reka sendiri (maaf module pada bahagian download masih lagi belum siap - semua langkah-langkah masih lagi berada dalam fikiran saya belum sempat dibukukan sepenuhnya) saya mengajar pelajar langkah demi langkah sehingga mereka mahir menggunakan microsoft access. Perlu juga diingatkan kepada guru-guru bahagian ini penting kerana akan ditanya dalam peperiksaan SPM. Kita perlu mengajar para pelajar dengan selengkapnya supaya mereka faham. Disamping dapat menyiapkan coursework assessment kita juga dapat menyediakan pelajar kepada peperiksaan SPM.
Jika kita menggunakan module DBMS yang disediakan oleh PPK module itu terlampau rumit. Lagipun ada satu projek je... Mana boleh pelajar pandai...sekurang-sekurangnya pelajar dengan buat 3 projek ke.....langkah-langkah demi langkah. Hari pertama buat table dengan form je...Hari kedua buat table dengan report. Hari ketiga buat table dengan query. Hari kempat cantumkan kesemuanya table, form, query, relationship, report.
Buat projek kedua....hari seterusnya....buat projek ketiga.....
Setelah beberapa kelas berlalu saya akan mengadakan ujian maka mereka diminta menjawab soalan dan menyiapkan tugasan secara serentak. Maka selesailah tugasan mengenai DBMS
4. Written Assignment
1. Semua pelajar diwajibkan mendaftar akaun untuk gmail. space 7MB (besar)
2. Dengan adanya akaun maka mereka boleh menggunakan web-based application iaitu google apps/google docs
Others sources:
http://ictsmktsni.blogspot.com
No comments:
Post a Comment